Ahad, 12 Disember 2010

Huhu, kau suke ak ker?

episod 1

Tempat : dlam kelas 4 indigo, T-Queen Academy

Aliyah galak bermain dengan pen dijarinya. Pen itu dilambung-lambung dan kadang-kadang diputarkan di hujung jarinya yang runcing.
Hafiz : Oih
Tak semena-mena pen dijarinya terjatuh. Aliyah tersentak.
Aliyah : Ish kau ni kalaw ye pun bagi r salam..Erm pehal?
Hafiz melabuhkan punggung di kerusi di sebelah Aliyah.
Hafiz : Aku dengar nt ada perkampungan budak2 band ye?
Aliyah : Perkampungan budak2 band? Apsal teruk sgt bunyik nye?
Hafiz : Hey. Afiq yang anjurkan lah.
Aliyah : Afiq ? Dari mner dia dpt duit nak anjurkan benda tu?
Hafiz mengangkat kedua belah bahunya.
Hafiz : I dun know. You should know about it coz you the closest person to him.
Aliyah : Owh.nt r aku tanya dia. You join this thing?
Hafiz : Mestilah. Dengan group aku tuh..Eiy kau kenal band dari ISH tak?
Aliyah : Ishima High School…The Rainy Band ? Dia orang pun join jugak?
Hafiz : Yap.. for sure ramai aweks datang nanti. Aku tak tahu apa yang best pasal
diaorang. Aku tengok dia pun sama cam aku. Manusia jugak.
Aliyah : Entah no komen. Aku tak pernah jumpa diaorang. Dengar lagu diaorang
pun tak. Benda ni pun terbuka kepada orang ‘awam’ ker?
Hafliz : The last day..
Aliyah : Owh ok..
Hafiz : Hey nati kim salam kat Afiq. Aku ada hal. Got to go. Chiaow.
Aliyah : Adi0s…
Hafiz bangun dari tempatnya. Aliyah kembali bermain dengan pennya. Otaknya ligat memikirakan sesuatu.

Tempat : Rumah Aliyah…
Masa : malam..

Afiq sedang mengetatkan tali gitarnya. Bunyi gitar akan sumbang jika talinya longgar dan mudah putus jika terlalu tegang. Tanpa mengetuk pintu, Aliyah meredah masuk bilik Syafiq.
Aliyah : Fiq, kau tak cakap pun kat aku yang kau nak buat perkampungan budak
band.
Syafiq : Aku ingat nak buat surprise kat kau.. Yelah sempena birthday kau.
Aliyah : Yer ker?
Syafiq : Of course r. Birthday kau pnya pasal..
Aliyah : Birthday kita lah.
Syafiq : Aku tak kisah sangat pasal birthday nie. Kau kan perempuan, fikirkan
sangat perkara remeh- temeh.
Aliyah : Halo? Kalau nak kutuk orang skali pun jangan la dedepan cam nie. Sakit
hati gua.
Aliyah menepuk dadanya. Syafiq tersenyum. Kepala Aliyah digosok kasar.
Aliyah : Aduih..Agak-agak r.
Syafiq kembali menatap gitarnya. (gitar jenis basnya)
Aliyah : Maner kau dapat duit nak buat benda nie?
Syafiq : Aku dealer dadah.
Jawabnya selamba.
Aliyah : Hah??
Syafiq : Tak r. Kecoh giler minah nie.. Kawan kepada kawan punya kawan-kawan,
kawan kepada pakcik kawan aku.
Aliyah : Kawan kepada kawan punya kawan-kawan, kawan kepada pakcik kawan
kau? Berapa banyak punya kawan da..
Syafiq : Tak yah tahu lah.. Ha!! Masuk bilik aku ni pehal? Kacau orang jer tahu..
Aliyah : Aku ingat nak kau masukkan name aku dalam aktiviti kau ni…hehe tak
Tau pulak name aku memang dah ada.. Sa..yang kau.
Tubuh Syafiq dipeluk kemas.
Syafiq : Uih aku tak bley nafas r..
Aliyah : Tak sangka aku ada abang cam kau..
Aliyah memeluk Syafiq buat kali ke dua dan terus meninggakan bilik Syafiq. Dia tersenyum seorang. Mulutnya terkumat-kamit menyanyi kecil..

Tempat : Rumah Elly. Lebih spesifik di biliknya..

Mereka tidak berlatih. Hanya duduk bersahaja, berborak dan membuang masa..Berbagai-bagai snek ringan dihadapan mereka. Tahulah tengah cuti penggal tak payah study ker?? Dalam keadaan itu, tiba-tiba Azim bersuara.

Azim : Nanti kita ada baju tak?
Feaz : Baju? Maksud kau?
Azim : Ye r nak buat persembahan tuk program tu nanti mesti r special sikit.
Faez : Special? What for? Aku tahu lah kau excited nak buat persembahan pertama
kau kan?
Azim : Bukan tu maksud aku? Aku…aku rasa kem tu bukan buat sesaja. Banyak
kos nak anjurkan benda macam ni. Makanan, tempat tidur. Apa tujuan
dia?
Faez : Ha’ah ek.
Elly : Aku rasa apa yang Azim cakap tu betul lah. Pelik. Si Syafiq pun satu. Dia
tak bagi pun templat pasal kem ni. Aku tahu ni pun sebab orang lain yang
bagitahu kalau tak melepas kita.
Faez : Habis tu nak suruh siapa design baju?
Mereka saling berpandangan. Bilik itu senyap seketika. Willie menarik nafas dalam.
Willie : Eyja kan ada.
Azim : Eyja? Sape dy? Kenapa dia?
Willie : dia menang dalam fashion designer competition tahun lepas, Aku pernah
tengok dia lukis satu design baju. Lawa..
Elly : Owh. Nanti kita temuduga dia. He he.
Faez : Aku rasa niat kau tak baik. Aku nampak tanduk setan keluar dari kepala kau.
Faez menunjukkan jarinya ke arah kepala Elly. Azim dan Willie menoleh.. Elly menggosok-gosok kepalanya.
Elly : Eiy maner ada. Aku tak berniat pun.Aku lah orang yang paling baik
berdanding korang tau.
Azim : “Baik lah sangat” kononnya.
Azim membeliakkan matanya. Dia merenung tepat pada muka Elly.
Faez : Tunggu dan lihat.
Faez menambah. Elly mengukirkan senyum kambingnya dan kepalanya terangguk-angguk. Memang sah ada niat jahat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan